
Türkiye’nin en büyük elektronik ticaret platformu olan gittigidiyor.com, iki genç yatırımcının bir sistem kurarak para kazanma fikrinden doğmuştur. Kurulum aşamasında yurtdışında birçok model incelenmiş, araştırmalar sonucunda fazla finansman kullanılmadan, içeriğini kullanıcıların sağlayacağı ebay’in modeli seçilmiştir.
Pazara girişte ixir ile birlikte iş yapmayı düşünen iki arkadaş, ixir’in iflas etmesi üzerine, 2001 yılının Şubat ayında bu fikri kendi başlarına hayata geçirmeye karar vermişlerdir. Bugün 70 kişiye ulaşan gittigidiyor.com ekibi çalışmalarına 2004 yılına kadar 2-3 kişi devam etmiştir.
Yeni gelişmekte olan bir sektöre farklı bir fikirle girmelerine rağmen, ilk günden itibaren iş modeli kullanıcıların listeledikleri ürün başına ücret almak üzerine kurulmuşturur. O şartlara göre oldukça cesur olan bu kararın ilerleyen zamanlarda pek çok faydası görülmüş, bu şekilde hem sahte ilanlar önlenmiş, hem de gelir elde edilmiştir.
Gittigidiyor.com’un iş modelinde, kullanıcı, satmak istediği ürünü gittigidiyor üzerinde listeler. Ürün satıldıktan sonra satıcı alıcıya ürünü yollar. Müşteri ‘teslim aldım’ bilgisini gittigidiyor.com’a ilettikten sonra da para, satıcıya transfer edilir. Gittigidiyor.com ticaretin güvenli yapılması için aracı rol oynamakta ve ürün alındıktan sonra para ödenmektedir. Bu iş modeli ebay iş modelinden tamamen farklıdır. Ebay’in modeli Türkiye şartlarına adapte edildikten sonra ancak bu şekilde uygulanabilmiştir.
Bu iş modelinde para 3 noktadan kazanılmaktadır; ürünleri listeleme geliri, satılan ürün üzerinden komisyon geliri (KDV dahil %10) ve çok küçük bir kalem olmasına rağmen reklam gelirleri.
Gittigidiyor.com, 2004 yıllından sonra yapılmaya başlayan iş ortaklığı programı ile geniş kitleler tarafından tanınmış ve gelişmiştir. Bu sistemde, diğer siteler, gittigidiyor’un belirli bir ürün grubundaki ürünlerinden oluşan bir banneri sitelerinin istediği yerine ve istediği büyüklükte koymakta ve her clik başına 3 kuruştan 4.5 kuruşa kadar para kazanmaktadırlar.
Gittigidiyor.com, bugün artık maddi problemlerden çok hukuksal problemlerle karşılaşmaktadır. Devlet bu sistemin hukuka aykırı olup olmadığını kontrol etmeye başlamıştır. Bugüne kadar 20’ye yakın alıcı gittigidiyor.com’u almak istemesine rağmen kurucular bu siteyi satmak için kurmadıklarından böyle bir satış gerçekleşmemiştir.
Güçlü Yönleri,
En büyük avantajları ilk olmaları ve artık iyi bir marka bilinirliğine sahip olmalarıdır. Bunun dışında site sahiplerinin ana işlerinin bu site olması, bir çok farklı iş yapan rakiplerine göre bir avantaj olarak durmaktadır.
Zayıflıkları,
Tek zayıflıkları arkalarında büyük bir sermaye grubunun olmaması olarak görülüyor. Ebay gibi çok güçlü bir rakip agresif ve büyük bütçeli reklam kampanyaları ile pazara girerse pazar paylarını kaybedebilirler.
Fırsatlar,
Bu işi uzun yıllardır yapıyor olmalarından kaynaklanan pazarın genel eğilimlerine dair büyük know-how’ları vardır.
Tehditler,
Pazaryeri.com gibi rakipleri olmasına rağmen ilk olmanın avantajını kullanmakta ve büyük bir hata yapmadan pozisyonlarını kaptırmaları zor gözükmektedir. İleride tehdit olabilecek başka bir husus ise ebay gibi büyük oyuncuların pazara girmesi olabilir.
Pazara girişte ixir ile birlikte iş yapmayı düşünen iki arkadaş, ixir’in iflas etmesi üzerine, 2001 yılının Şubat ayında bu fikri kendi başlarına hayata geçirmeye karar vermişlerdir. Bugün 70 kişiye ulaşan gittigidiyor.com ekibi çalışmalarına 2004 yılına kadar 2-3 kişi devam etmiştir.
Yeni gelişmekte olan bir sektöre farklı bir fikirle girmelerine rağmen, ilk günden itibaren iş modeli kullanıcıların listeledikleri ürün başına ücret almak üzerine kurulmuşturur. O şartlara göre oldukça cesur olan bu kararın ilerleyen zamanlarda pek çok faydası görülmüş, bu şekilde hem sahte ilanlar önlenmiş, hem de gelir elde edilmiştir.
Gittigidiyor.com’un iş modelinde, kullanıcı, satmak istediği ürünü gittigidiyor üzerinde listeler. Ürün satıldıktan sonra satıcı alıcıya ürünü yollar. Müşteri ‘teslim aldım’ bilgisini gittigidiyor.com’a ilettikten sonra da para, satıcıya transfer edilir. Gittigidiyor.com ticaretin güvenli yapılması için aracı rol oynamakta ve ürün alındıktan sonra para ödenmektedir. Bu iş modeli ebay iş modelinden tamamen farklıdır. Ebay’in modeli Türkiye şartlarına adapte edildikten sonra ancak bu şekilde uygulanabilmiştir.
Bu iş modelinde para 3 noktadan kazanılmaktadır; ürünleri listeleme geliri, satılan ürün üzerinden komisyon geliri (KDV dahil %10) ve çok küçük bir kalem olmasına rağmen reklam gelirleri.
Gittigidiyor.com, 2004 yıllından sonra yapılmaya başlayan iş ortaklığı programı ile geniş kitleler tarafından tanınmış ve gelişmiştir. Bu sistemde, diğer siteler, gittigidiyor’un belirli bir ürün grubundaki ürünlerinden oluşan bir banneri sitelerinin istediği yerine ve istediği büyüklükte koymakta ve her clik başına 3 kuruştan 4.5 kuruşa kadar para kazanmaktadırlar.
Gittigidiyor.com, bugün artık maddi problemlerden çok hukuksal problemlerle karşılaşmaktadır. Devlet bu sistemin hukuka aykırı olup olmadığını kontrol etmeye başlamıştır. Bugüne kadar 20’ye yakın alıcı gittigidiyor.com’u almak istemesine rağmen kurucular bu siteyi satmak için kurmadıklarından böyle bir satış gerçekleşmemiştir.
Güçlü Yönleri,
En büyük avantajları ilk olmaları ve artık iyi bir marka bilinirliğine sahip olmalarıdır. Bunun dışında site sahiplerinin ana işlerinin bu site olması, bir çok farklı iş yapan rakiplerine göre bir avantaj olarak durmaktadır.
Zayıflıkları,
Tek zayıflıkları arkalarında büyük bir sermaye grubunun olmaması olarak görülüyor. Ebay gibi çok güçlü bir rakip agresif ve büyük bütçeli reklam kampanyaları ile pazara girerse pazar paylarını kaybedebilirler.
Fırsatlar,
Bu işi uzun yıllardır yapıyor olmalarından kaynaklanan pazarın genel eğilimlerine dair büyük know-how’ları vardır.
Tehditler,
Pazaryeri.com gibi rakipleri olmasına rağmen ilk olmanın avantajını kullanmakta ve büyük bir hata yapmadan pozisyonlarını kaptırmaları zor gözükmektedir. İleride tehdit olabilecek başka bir husus ise ebay gibi büyük oyuncuların pazara girmesi olabilir.