26.3.07

hepsiburada.com


5 arkadaş çalıştıkları şirket batınca kendi işlerini yapmaya karar verirler bunun için eski patronları onlara sadece ofis tahsis eder. Onlar da 1998 yılında, bugün 1.5 milyon üye, 700 bin kullanıcısı olan hepsiburada.com’u kurarlar.
Kurdukları iş modeli amazon.com benzemektedir. İsminden de anlaşılabileceği gibi site üzerinden her türlü ürün satılmaktadır. Modelde bir tedarikçiyle anlaşılır, ürün ile ilgili kart açılır, ürün tedarikçiden satın alınır, depolanır, müşteriden sipariş alınır, para tahsil edilir, ürün paket yapılır ve teslim edilir.
Bu modelde büyümek için bir noktadan sonra finansman desteği ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Çünkü satılan ürünlerin ödeme vadeleri gelmeden ürünler satılarak para tahsilatı yapılmakta ve bu arada elde olan parayla işler döndürülmeye çalışılmaktadır.
Yatırımcılar, finansman ihtiyaçlarını karşılamak ve büyümek için firmayı satmaya karar verdiler. Görüşülen firmalar içinden Doğan Holding ile 2000 yılında anlaşma imzalanır. Doğan Holding şirketin %80’i kurucularının yönetimde kalması şartıyla, şirketi satın alır.
Satıştan sonra PR çalışmaları azalır. Rakip gazeteler haber yapmamaya başlar. Doğan grubu da kendi grup şirketi olduğu için haber yapmak istemez ama en azından artık internet sitelerinin güvensiz olduğuna dair haberler yapılmaması sektörü büyütür.
2006 yılına kadar TV reklamı yapılmaz ama rakipleri yıllarca kendi grup şirketlerine ucuza reklam verirler. 2007 Ocak’ta çıkarılan bir kanunla firmalar grup şirketlerine reklam verirken artık en düşük reklam fiyatını kullanacaktır. Bu da hepsiburada.com’a rekabet avantajı sağlar.
Hepsiburuda.com, satış yapan müşterilerine bir anket yollayarak fikirlerini almaktadır. Bu anketlere %70 oranında geri dönüş olmaktadır.
2007 yılındaki ciro hedefi $ 125 milyon olan hepsiburada.com’un yöneticiler internet üzerinde rakipleri olmadığını düşünmektedir. Asıl rakip olarak ise Teknosa, Vatan, Bimeks ve Carefour gibi mağazaları görmektedirler. Bugün hepsiburada.com’un cirosu internetteki rakiplerinin toplamından daha fazladır.
Bu modelde, siparişleri ulaştırmak yani kargo en büyük sorun olarak durmaktadır. Bunu organize etmek ve ürünlerin zamanında teslim edilmesi Hepsiburada.com için çok önemlidir. Doğru zamanda, doğru yerde, doğru kişiye teslim yapılması gerekmektedir. 2004’lerde %60 olan zamanında teslim oranı bugünlerde %90’ın üzerinde olmasına rağmen bu tatmin edici değildir. 2006 uygulanmaya başlayan SAP sisteminin bu oranı arttırması umut edilmektedir.
Günde 4500-6000 adet ürünün satıldığı hepsiburada.com’u ziyaret edenlerin sadace %1-1.5 satın alım gerçekleştirmektedir.

Güçlü Yönleri,


En büyük avantajı sektördeki ilk firmalardan biri olması ve iyi bir marka bilinirliğine sahip olmalarıdır. Bunu yanında arkalarında Doğan Holding gibi çok güçlü bir sermaye devinin olması da hepsiburada.com’a ciddi avantaj sağlamaktadır.

Zayıflıkları,


Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de bu tip firmalar pazar paylarını, kullanıcıların ikinci el ürünler sattığı ebay gibi firmalara kaptırmaktadır. Grup şirketlerinden bir başkası bu alanda faliyet göstermesi nedeniyle ikinci el satış pazarına da girememeleri bir zayıflık olarak ortaya çıkmaktadır.

Fırsatları,


Bu işi uzun yıllar yapıyor olmalarından kaynaklanan pazarın genel eğilimlerine dair büyük know-how’ları vardır. Bu bilgi birikimi ve Doğan Holding’in sermaye gücüyle yeni işler yapabilirler. En büyük rakipleri olarak gördükleri fiziki mağazalara karşı kendi isimleriyle fiziki bir mağaza açabilirler.

Tehditler,


İnternette kendi sınıfında rakipleri olmamasına rağmen fiziki mağazalar hepsiburada.com’un büyük rakipleridir. Bunun yanında ikinci mal satan siteler de arkalarına aldıkları kullanıcı güçle hızla büyümekte ve tehdit olmaktadır.